14 dagen bedenktijd
Binnen 5 minuten geregeld
Klanten geven ons een 8.2





Stroomstoring

In Nederland is stroomstoring een probleem dat zowel huishoudens als bedrijven kan treffen. Per jaar zitten we gemiddeld 22 minuten zonder elektriciteit. Stroomuitval kan leiden tot enorme overlast en financiële schade. Op deze pagina zullen we uitleggen wat een stroomstoring precies is, wat de oorzaken kunnen zijn en hoe mensen zich kunnen voorbereiden op deze onhandige situatie.

author
Door: Rosa Boogaard
Geplaatst op: 25-7-2023
Laatste update: 27-3-2024
Stroomstoringen 2024
author
Door: Rosa Boogaard
Geplaatst op: 25-7-2023
Laatste update: 27-3-2024

Wat is een stroomstoring?

Een stroomstoring of stroomuitval is een tijdelijke onderbreking van de elektrische stroomvoorziening in een bepaald gebied of locatie. Dit kan verschillende aanleidingen hebben, zoals technische storingen, overbelasting van het elektriciteitsnetwerk, defecte apparatuur, beschadigde stroomkabels, natuurrampen (zoals stormen, aardbevingen of overstromingen), menselijke fouten of gepland onderhoud. 

Tijdens stroomuitval kan het zo zijn dat elektrische apparaten en verlichting niet werken, dit leidt tot een gebrek aan elektrische energie in huizen, bedrijven en openbare gebouwen. Afhankelijk van de aanleiding en invloed van de storing kan het enkele minuten tot uren of zelfs dagen duren voordat de stroomvoorziening weer is hersteld. 

Stroomstoringen kunnen in erge gevallen grote gevolgen hebben, zowel op persoonlijk als maatschappelijk vlak. Om de gevolgen van stroomstoringen te beperken, hebben veel gebouwen en instellingen noodvoorzieningen, zoals noodgeneratoren of batterijsystemen, om zo de kritieke elektriciteitsvoorziening te kunnen blijven garanderen. Daarnaast wordt er veel gewerkt aan het verbeteren van de infrastructuur om het elektriciteitsnetwerk betrouwbaarder te maken. In Nederland hebben energiebedrijven vaak een 24 uursstoringsdienst die kan worden gebeld bij stroomuitval. Zij zullen dan proberen zo snel mogelijk het probleem op te lossen en de elektriciteitsvoorziening te herstellen. 

Het is verstandig om tijdens een stroomstoring de verlichting uit te schakelen om te voorkomen dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt wanneer de stroom weer wordt ingeschakeld. Ook is het handig om een noodpakket klaar te hebben staan met essentiële benodigdheden. Het is belangrijk dat mensen tijdens een stroomstoring rustig blijven en de instructies van de autoriteiten opvolgen. Ook is het handig om buren of familieleden op de hoogte te brengen van de stroomuitval, zodat zij eventueel kunnen bijspringen indien dit nodig is. 

Hoe ontstaat een stroomstoring?

Een stroomstoring die bij jou thuis plaats vindt kan meerdere oorzaken hebben zoals:
  • Kortsluiting.
  • Overbelasting.
  • Kapotte (gesprongen) zekeringen.
  • Een losgeraakte draad of doorgebrande lasverbinding.

Een landelijke, regionale of lokale stroomstoring kan meerdere oorzaken hebben zoals:
  • Overbelasting, kortsluiting, brand of een ander defect in een transformatorkast.
  • Defecte kabels vanwege onderhoud of werkzaamheden.
  • Schade aan kabels in hoogspanningsmasten, bijvoorbeeld vanwege vorst of blikseminslag.
  • Bewegende kabels in hoogspanningsmasten, vanwege harde wind.
  • Een voorwerp dat tegen hoogspanningskabels aankomt.

De verantwoordelijkheid voor een landelijke, regionale of lokale stroomuitval ligt niet bij je energieleverancier, maar bij je netbeheerder. 

Wat moet ik doen bij een stroomstoring?

Wanneer er sprake is van een stroomstoring is het belangrijk om het onderstaande stappenplan te volgen:

Stap 1: Bepaal de oorzaak van de stroomstoring:

Controleer de omvang van de stroomstoring, controleer of de stroomstoring specifiek op jou van toepassing is of dat het een bredere storing betreft. Doe dit door: 

  • De schakelaars en zekeringen in je meterkast te checken.
  • Te controleren of de buren nog stroom hebben.
  • Te checken of de straatverlichting werkt.

Stap 2: stroomstoring oplossen:

Is de stroom alleen bij jou thuis uitgevallen? Controleer of de aardlekschakelaar aan staat. Sommige huizen kunnen meerdere aardlekschakelaars hebben.

Staat de aardlekschakelaar uit? Volg dan deze stappen:
  1. Zet de schakelaar weer omhoog.
  2. Gaat de stroom er direct weer af? Ontkoppel dan eerst alle groepen die aan de aardlekschakelaar zijn gekoppeld.
  3. Doe nu de aardlekschakelaar weer aan.
  4. Lukt dit niet? Dan is de aardlekschakelaar mogelijk kapot en moet deze worden vervangen.
  5. Lukt dit wel? Zet dan de groepen één voor één weer aan. Doe dit per groep totdat de aardlek eruit springt. Op deze manier kun je vaststellen welke groep de storing veroorzaakt.

Houd er rekening mee dat als je niet bekend bent met elektrische systemen of onzeker bent over het uitvoeren van deze stappen, het beter is om een professionele elektricien te raadplegen. Veiligheid staat altijd voorop bij elektrische problemen.

Als de aardlekschakelaar aan staat, maar de stroom nog steeds niet werkt, volg dan deze stappen:
  1. Controleer de zekeringen (stoppen) in je meterkast.
  2. Zet schakelaars van groepen in je meterkast aan als ze op 'uit' staan.
  3. Vervang de kapotte zekeringen.

Onthoud dat het omgaan met elektrische systemen risico's met zich meebrengt, dus als je niet zeker bent van wat je doet, roep dan altijd de hulp in van een erkende elektricien. Veiligheid staat voorop bij het omgaan met elektrische apparatuur en storingen.

Hoe moet ik een stroomstoring melden?

Is er sprake van een lokale of regionale stroomstoring? Meld dit dan zo snel mogelijk.

Neem hiervoor contact op met het nationaal storingsnummer: 0800-9009 (gratis). 

Heb je recht op vergoeding bij een stroomstoring?

Als consument heb je recht op een vergoeding bij een landelijke, regionale of lokale stroomstoring. De hoogte hiervan is afhankelijk van de duur van de stroomstoring en het type aansluiting. Hier zijn de details van de vergoedingen:

Vergoeding voor een normaal huishouden (3×25 ampère aansluiting):

- € 35 na 4 uur zonder stroom. - Daarna € 20 voor iedere extra 4 uur.

Vergoeding voor bedrijven (verschillende aansluitingstypes en spanningen):

- Bij spanningen tot en met 1 kV: € 195 na 4 uur zonder stroom, daarna € 100 per 4 uur. - Bij spanningen tot en met 35 kV: € 195 na 2 uur zonder stroom, daarna € 100 per 2 uur. - Bij spanningen hoger dan 35 kV: € 195 na 1 uur zonder stroom, daarna € 100 per uur.

De netbeheerder zal de vergoeding automatisch op je rekening storten binnen zes maanden na de storing. Er is geen actie nodig van jouw kant; de vergoeding wordt automatisch verwerkt.

Houd er rekening mee dat deze vergoedingen gelden als de stroomstoring buiten jouw schuld en invloed is veroorzaakt. Als de storing het gevolg is van bijvoorbeeld gepland onderhoud, onvoorziene omstandigheden zoals natuurrampen of als je zelf een probleem hebt veroorzaakt, kom je mogelijk niet in aanmerking voor deze vergoedingen.

Wat zijn gasstoringen? 

Gasstoringen zijn situaties waarbij de toevoer of de kwaliteit van gas naar een bepaalde locatie wordt verstoord. Deze storingen kunnen overlast veroorzaken, wanneer er sprake is van een gasstoring moet deze zo snel mogelijk op de juiste manier worden opgelost. Dit is om veiligheidsrisico's te minimaliseren.